Mere vs cartofi, comparatia neinspirata a unei foste sefe a ISJ

21 Aprilie 2017 20:00

795 Vizualizari | 0 Comentarii

Loading the player...

Un fost inspector general al Inspectoratului Scolar Judetean Iasi a facut zilele trecute cateva afirmatii deloc magulitoare la adresa sistemului public de invatamant.
Liliana Romaniuc, caci despre ea este vorba, conduce in prezent o scoala privata, care ii educa pe elevi dupa modelul britanic.

Într-un mesaj destinat parintilor copiilor înscrisi la acea soala, Romaniuc a sustinut ca elevii acelei scoli private sunt "mere" în timp ce restul elevilor sunt "cartofi".  Evident, declaratiile sale au starnit comentarii dure din partea colegilor de breasla.

“Aveti copiii cei mai minunati pe care eu, cel putin, i-am întâlnit într-o cariera de vreo 35 de ani de învatamânt si m-am bucurat foarte mult sa le fiu alaturi, sa-i vad cum cresc si se dezvolta. Sunt fericiti în scoala si au abilitati cum putini copii de vârsta lor au! Urmariti-i în contexte si experiente cu alti copii! V-o spun cu toata responsabilitatea: stiu carte si progreseaza. Sa înveti într-o alta limba necesita un efort suplimentar din partea copiilor, dar rezultatele lor pe termen mediu si lung nu vor putea fi usor masurate...sunt imense! Daca faceti comparatia cu sistemul românesc si îi testati dupa acest model, nu are sens discutia, cred eu! Este ca si cum as compara mere cu cartofi... Noi crestem mere, dintre cele mai frumoase! Cartofii sunt în alta parte!”

Ati urmarit o parte din mesajul trimis de profesoara Liliana Romaniuc parintilor unor copii inscrisi la o scoala privata pe care o conduce. Scoala ii educa pe copii dupa modelul britanic, care, la fel ca si cel romanesc, are beneficii si dezavantaje. Insa ultima parte a afirmatilor doamnei Romaniuc, cele care faceau referire la comparatie dintre mere si cartofi, a aprins spiritele in sistemul public de invatamant.

“Este o acuza pedagogica nepermisa la adresa invatamantului de stat, sunt generalizate comparatii grave, lipsite de profesionalism, intre invatamantul de stat si invatamantul privat, cu atat mai mult cu cat invatamantul de stat a confirmat de-a lungul timpului faptul ca elevii pregatiti in aceasta forma au rezultate deosebite, si aici ma refer nu doar la achizitiile cognitive, ci si la elementele care contribuie la dezvoltarea personalaa acestora. In consecinta, aceasta forma de discriminare invocata intre sistemul educational iesean si invatamantul privat nu trebuie sa-si gaseasca loc in nicio comunicare oficiala institutionala, cu atat mai mult cu cat educatia si calitatea sunt elemente care coexista in strategiile Inspectoratului Scolar Judetean Iasi”, a spus prof.dr. Genoveva Farcas, inspectorul scolar general al ISJ.

La fel de vehementi sunt o alta fosta sefa a inspectoratului Scolar si un lider de sindicat.

“Avem o cu totul alta parere despre doamna profesor Romaniuc, stiu ca este destul de atasata de invatamantul particular, si probabil ca, in acest context, incercand sa sustina scoala, sau sa atraga elevi spre scoala dumneaei, o scoala care in continuare este in deriva si incearca un simulacru de curriculum britanic dar isi gaseste greu substanta adevarata si nu resuseste intru totul transferul valorilor din scoala britanica in contextul scolii respective, si atunci probabil ca pe acest fundal intr-un dialog fata de parinti, fata de comunitate, a introdus o comparatie mai putin inspirata, dar care probabil ca devoaleaza modul cum gandeste doamna Romaniuc”, a spus deputat Camelia Gavrila, inspector scolar general ISJ 2012-2016.  

“ Aceste afirmatii merita din partea doamnei Romaniuc niste explicatii, as spune ca ar trebui prezentate si scuze pentru ca este foarte greu de inteles de ce cei mai buni copii pot fi doar in sistemul privat si cei mai slabi doar in sistemul de stat, de asemenea intelegem ca si cei mai buni profesori sunt tot in sistemul privat. Consideram ca astfel de declaratii nu fac decat sa descalifice credibilitatea doamnei respective”, a spus Laviniu Lacusta, lider USLIP Iasi.

Contactata telefonic, profesoara Liliana Romaniuc, fosta sefa a ISJ in perioada 2008- 2012 si-a nuantat afirmatiile.

“Au fost si cativa parinti care si-au luat copiii si i-au testat dupa curriculumul romanesc si evident ca nu au obtinut aceleasi rezultate. Si asta am incercat sa explic intr- un mesaj adresat parintilor. Focalizarea in sistemul britanic este pe intelegere, pe aplicare si pe partea practica, la noi focalizarea este pe partea de teorie, inveti foarte multa teorie, dar daca ai luat copilul si l-ai dus in afara spatiului scolii el nu se descurca”, crede Liliana Romaniuc, director de scoala private.

In schimb, fosta si actuala sefa a Inspectoratului Scolar Judetean aduc si argumente in favoarea sistemului public de invatamant, si mai ales a celui iesean, care in fiecare an are rezultate remarcabile.

“Argumentele aduse in favoarea invatamantului particular, cu prioritate a celui britanic, in defavoarea invatamantului de stat nu sunt fondate insa pe cercetari stiintifice validate. Invocata inertie a institutiilor de stat, a scolilor de stat cu prioritate, este o acuza importanta adusa la adresa invatamantului nostru, cu atat mai mult cu cat la nivelul judetului Iasi invatamantul preuniversitar este promovat si consacrat ca un pol al excelentei in educatie”, a spus Genoveva Farcas, inspector scolar general al ISJ Iasi.

“Stim exact care sunt valorile invatamantului de stat, acolo unde se face scoala temeinic, serios, acolo unde sunt programe remediale pentru cei care nu pot face fata, unde sunt programe pentru performeri si pentru olimpici, acolo unde exista activitati extracurriculare diverse, profesori pregatiti, profesori cu grade, cu programe de formare, un management de calitate, o implicare a comunitatii, si a arunca in derizoriu pe comparatii de acest nu denota decat o atitudine antipedagogica extrem de grava si duerreoasa in acelasi timp, pentru mine este mai degraba dezamagirea pentru un om pe care il consideram un intelectual, un pedagog, sigur, cu anumite pareri, cu anumite opinii”, a conchis Camelia Gavrila, fost sef al ISJ Iasi.

 

Cristina NEGOITA , Georgian ZAMFIR

ADAUGA COMENTARIU

Nume

Adresa de e-mail

Comentariu

Security Code

Codul de securitate

Imagine noua

0 Comentarii

    Educatievezi toate stirile